Nieuws van Synofit

10 manieren om uw weerstand te verhogen

door | sep 21, 2022

De zomer zit erop, de herfst heeft z’n intrede gedaan. En net als elk jaar komen dan ook weer de verkoudheden in beeld. Hoestende mensen in de trein, verkouden collega’s, een snotterend (klein)kind… Kunt u vertrouwen op uw weerstand? Wat is dat eigenlijk, en hoe kunt u die zelf een handje helpen?

Weerstand is het vermogen van het menselijk lichaam om “negatieve invloeden van buitenaf te weren en er voor te zorgen dat deze invloeden het lichaam niet ziek kunnen maken. De hoogte van de weerstand hangt af van het afweersysteem”, aldus het woordenboek.
Hoe helpen we dat vermogen dan om die negatieve invloeden te weren? De meeste mensen ervaren weleens een periode dat ze zich niet erg lekker voelen. Dit is normaal en kan het gevolg zijn van bijvoorbeeld oververmoeidheid, een verkoudheid of griep. Vaak hebben we hier meer last van in de herfst en winter. Nu de zomer bijna is afgelopen vertellen wij u graag meer over uw weerstand en hoe u deze kunt verhogen.

Waarom is weerstand belangrijk?

Weerstand is belangrijk omdat het lichaam zich alleen kan herstellen als het gebalanceerd en gezond is. Een goede weerstand is dus van groot belang voor uw gezondheid. Er zijn verschillende manieren om de weerstand te verhogen. We hebben de top 10 hieronder voor u op een rijtje gezet.

Hoe kan ik mijn weerstand verhogen?

1. Voeding

De oude bekenden! Het is belangrijk om gezond te eten en voldoende te bewegen. Zet zo weinig mogelijk suiker en alcohol op uw menu. Het lichaam heeft vaak te weinig vitaminen en mineralen en deze zijn nodig om gezond en sterk te blijven. Om de weerstand te verhogen is het dus belangrijk om voldoende vitaminen en mineralen door uw voeding binnen te krijgen.
recept met mosselen
recept met mosselen

2. Eiwitten

In alle cellen van het lichaam zitten eiwitten. Eiwitten zijn niet alleen belangrijk voor uw huid en spieren, maar ook voor de weerstand. Het is dus gezond om voldoende eiwitten binnen te krijgen. Het gemakkelijkste kunt u uw eiwitten halen uit vis, vlees, ei en noten.

3. Zout

Zout is belangrijk voor de productie van het stofje bekend als interferon. Deze stof wordt geproduceerd om virussen te vernietigen. Wanneer u te weinig zout binnen krijgt, zal deze stof minder worden geproduceerd. Het is dus belangrijk om de juiste hoeveelheid (niet te weinig, maar trouwens ook niet te veel) zout binnen te krijgen.

4. Vitamine C

Vitamine C heeft een positieve invloed op het immuunsysteem. Het ondersteunt de afweer van het lichaam en zorgt mede voor een goede weerstand. Daarnaast draagt Vitamine C bij aan extra energie bij vermoeidheid en stimuleert het het immuunsysteem tijdens en na fysieke inspanning.
recept met mosselen
recept met mosselen

5. Vitamine E

Vitamine E helpt lichaamscellen te beschermen tegen invloeden van buitenaf zoals Uv-straling en oxidatieve schade door luchtvervuiling. Vitamine E is in veel groenten en fruit te vinden, maar ook in noten en zaden.

6. Vitamine A

Vitamine A ondersteunt de afweer van het lichaam en zorgt mede voor de normale werking van het immuunsysteem. Daarnaast helpt Vitamine A bij de verzorging van de huid van binnenuit.

7. Vitamine D

Vitamine D heeft een positieve invloed op het immuunsysteem. Ook speelt het een rol bij het behouden van soepele spieren en is van belang voor het behoud van sterke tanden. Eén van de meest voorkomende oorzaken van vitamine D-tekort is een tekort aan zonlicht.
recept met mosselen
recept met mosselen

8. Vitamine B2

Vitamine B2 is belangrijk voor het energiemetabolisme, het helpt namelijk energie vrij te maken uit de voeding. Ook ondersteunt het het herstellend vermogen van de huid en helpt Vitamine B2 om vermoeidheid en moeheid te verminderen.

9. Vitamine B6

Vitamine B6 draagt bij aan de aanmaak van afweercellen. Daarnaast draagt Vitamine B6 bij aan een goede energievoorziening in de spieren en is het goed voor het concentratievermogen.

10. Vitamine B12

Vitamine B12 draagt bij tot de normale werking van het immuunsysteem. Het ondersteunt de afweer van het lichaam en activeert de natuurlijke energie in het lichaam. Bovendien is het goed voor het geheugen en helpt het om vermoeidheid en moeheid te verminderen.
recept met mosselen
recept met mosselen

Bonus: Calcium

Calcium is belangrijk voor het energiemetabolisme, zo helpt het energie vrij te maken uit de voeding. Ook is het goed voor de spieren, spijsvertering en is het belangrijk voor (sterke) tanden. Ten slotte draagt Calcium bij aan de instandhouding van sterke botten.

Dit is allemaal belangrijk om goed te kunnen blijven bewegen. En tenslotte is lichaamsbeweging één van de allerbelangrijkste factoren als het gaat om het behouden van een goede weerstand.

Weerstand door gezonde levensstijl

De belangrijkste manier om uw weerstand te verhogen is door gezond te leven. Dat betekent: bewust bezig zijn met eten en drinken en dat u uw lichaam regelmatig ontspant. Het lichaam kan alleen maar herstellen als het gezond is.
Daarnaast is regelmatige beweging ook een must: al eerder gaven we onze tips om meer te bewegen.