Kennis & Verdieping

Blijf bewegen, zoveel u kunt, wanneer u kunt!

Het zal u niet ontgaan zijn dat we via onze website en ook via social media blijven aandringen op voldoende beweging. Het is prachtig dat er producten zijn, zoals Synofit, die u helpen om uw gewrichten en spieren gezond te houden. Maar het moet natuurlijk wel van twee kanten komen: als u niet beweegt, dan gaat dat ten koste van de gezondheid van de gewrichten – ook als u al jaren Synofit gebruikt!

Ik heb een kantoorbaan…

Veel mensen hebben een kantoorbaan en zitten dan bijna de hele dag voor de computer. Dat te lang zitten niet goed is voor het lichaam, is al door een groot aantal onderzoeken bewezen. Beweging is belangrijk voor een gezond slaap-waakritme, voor de regulering van de lichaamstemperatuur, voor het immuunsysteem, voor het hartritme en voor het gevoel van behoefte aan voedsel. Wanneer we niet voldoende bewegen, gaan deze processen uit balans raken en kunnen er op de lange termijn grotere problemen ontstaan.

Daarom hebben sommige bedrijven in de Verenigde Staten voor hun werknemers een werkplek gemaakt waar zowel zittend als staand gewerkt kan worden. Dit zogenaamde loopbandbureau is erg succesvol. Het Nederlandse TNO ontwikkelde samen met een ander groot bedrijf een ‘bureaufiets’. Daarmee kunt u rustige fietsbewegingen maken tijdens het bellen, e-mailen of het doornemen van teksten.
Uit onderzoek blijkt dat werknemers die lopend of fietsend het werk doen, ongeveer 20-30% sneller hun schriftelijke stukken lezen.

Invloed op het cholesterol

Voor een gezonde conditie van hart- en bloedvaten en voor sterke botten is het belangrijk dat het cholesterolgehalte in orde is. Iedereen weet dat gezonde voeding daar invloed op heeft – maar wist u dat lichaamsbeweging ook een positieve invloed heeft op het cholesterolgehalte?
Verder beïnvloedt het de kans op obesitas (overgewicht) en diabetes, en houdt het de bloeddruk op peil.

Slaap- en waakritme

Beweging is belangrijk voor uw slaap- en waakritme. Misschien zou u het niet verwachten, maar van (te) weinig bewegen raakt u sneller vermoeid en komt u ’s avonds moeilijker in slaap. Wandelen en fietsen heeft een positieve invloed op het concentratievermogen en op het geheugen. Ook kan het uw terneergeslagen emoties opbeuren. Slaapt u slecht, heeft u zorgen, en kunt u wat tijd vrijmaken voor meer beweging? Wacht daar dan niet langer mee!

Beweging en stofwisseling

Door langdurig stilzitten worden diverse stofwisselingsprocessen afgeremd. Hierdoor wordt spiermassa geleidelijk afgebroken en verliezen de spieren hun kracht. Ook leidt dit tot een toename van het lichaamsgewicht – en dit is weer een extra belasting voor de spieren en gewrichten.
Gezond bewegen is dus essentieel om dit te voorkómen.

Een bijkomend voordeel van de invloed van beweging op de stofwisseling is, dat ontstekingsprocessen via de stofwisseling geremd kunnen worden. Zo wordt het ontstaan van schade door ontstekingen (in bijvoorbeeld de gewrichten) tegengegaan wanneer u voldoende beweegt.

En nu aan de slag!

Concluderen dat u meer wilt gaan bewegen is nog maar het begin. Want u zult dus echt uit die stoel moeten komen en… ja wat gaat u dan eigenlijk doen?

Enkele ideeën hebben we voor u op een rijtje gezet:

  • Hebt u een kantoorbaan? Maak een kleine wandeling tijdens de lunchpauzes. Loop naar de printer, haal een keertje extra koffie voor uw collega’s, ga tijdens een telefoongesprek op de gang lopen, neem de trap in plaats van de lift, … U zult merken dat dit een positieve invloed heeft op de productiviteit!
  • Heeft u wat meer vrijheid in uw dagelijkse activiteiten? Voor het lichaam is het het beste als er iedere 20 minuten een wandeling van 2 minuten gemaakt wordt. Probeer dat eens uit. Begin bijvoorbeeld met 1 dag in de week dit schema aan te houden. Alle kleine beetjes helpen!
  • Koop een stappenteller. Sommige stappentellers hebben een trilfunctie die u eraan herinnert in beweging te komen als u te weinig stappen zet. Dit motiveert enorm.
  • Heeft u een lichamelijke beperking waardoor u niet kunt bewegen zoals u zou willen? Vraag dan eens aan bijvoorbeeld een fysiotherapeut of orthopeed wat u voor oefeningen zou kunnen doen om zo vitaal mogelijk te blijven.
  • Bent u een sporter? Ook dan blijft het belangrijk dat u dagelijks voldoende beweegt. U hoeft niet altijd hard te lopen of te zweten – maak ‘gewoon’ eens tussendoor een wandelingetje van een kwartier en ga een keertje niet met de auto, maar met de fiets boodschappen doen of naar uw werk.
  • Een paar uur niets te doen? Zet die tv uit en ga lekker in de tuin werken. Ga erop uit en maak er wat moois van!