Gezonde voeding voor de gewrichten

Met enige regelmaat krijgen wij vragen van onze klanten over voeding.

“Ik gebruik nu enkele maanden naar tevredenheid jullie product Synofit (…) Wat kan ik verder aan mijn voedingspatroon doen om mijn gewrichten gezond te houden?”

“Zijn er nog andere adviezen voor de leefstijl die helpen bij het behoud van soepele gewrichten, behalve Synofit gebruiken, voldoende bewegen en overgewicht tegengaan?”

In de orthomoleculaire voedingsleer, waar Synofit ook uitstekend deel van kan uitmaken, bestaan een aantal richtlijnen voor voeding in relatie tot de gezondheid van de gewrichten.
In dit artikel gaan we daar wat verder op in, om u zo te helpen bij het maken van aanvullende keuzes waar uw gewrichten vrolijk van worden.

Voor de algemene gezondheid geldt het bekende advies: eet gevarieerd, eet voldoende groenten en fruit, eet minimaal twee keer in de week vis, eet op regelmatige momenten en eet niet te veel. Dit geldt natuurlijk ook als u extra let op de gezondheid van de gewrichten.

Wat voor voeding is er dan ‘goed’ voor de gewrichten?

Voor de gewrichten is een belangrijk aanvullend advies ook algemeen bekend: eet voldoende voedsel met Omega 3-vetzuren. Minder bekend is dat Omega 6-vetzuren in de voeding echter de goede invloed van Omega 3-vetzuren opheffen. Let dus op een goede balans tussen Omega 3- en Omega 6-vetzuren in uw voeding.

Serveertip: zalm en spinazieEnkele voedingsmiddelen die een goede bron zijn van Omega 3-vetzuren, en die tegelijk niet teveel Omega 6-vetzuren bevatten, zijn:

  • Vis: haring, zalm, makreel en tonijn
  • Sommige zaden: mosterdzaad
  • Week- en schaaldieren: groenlipmosselen, krab, kreeft en gamba’s
      –> Een kanttekening hierbij is dat week- en schaaldieren soms toxische stoffen bevatten. Om de nadelige effecten daarvan tegen te gaan, wordt geadviseerd om extra veel verse groente erbij te eten.
      –> Weekdieren bevatten verder: Glucosamine, Chondroïtine, Hyaluronzuur.
  • Sommige groenten: spinazie en postelein
      –> Deze groenten bevatten naast plantaardige Omega 3-vetzuren ook Calcium en Magnesium in de juiste verhouding. Daarom zijn deze groenten extra goed voor mensen die bijvoorbeeld ook botontkalking hebben.
  • Bepaalde soorten vlees: biologisch vlees bevat meestal meer Omega 3-vetzuren dan vlees van dieren die in hun leven te weinig konden bewegen. Dit geldt bijvoorbeeld voor kippenvlees.
      –> Wild (konijn, eend) valt ook onder ‘Omega 3 rijker vlees’ om dezelfde reden.
      –> De voeding die de dieren hebben gekregen beïnvloedt ook de hoeveelheid Omega 3-vetzuren in het vlees. Dit is helaas niet altijd na te gaan.

Gezonde voeding bij artroseSommige voedingsmiddelen staan los daarvan erom bekend het behoud van soepele en gezonde gewrichten te ondersteunen. Als uw gewrichten wat extra aandacht nodig hebben, is het dus zeker zinvol om voeding met deze eigenschappen te gebruiken.

Enkele voorbeelden hiervan:

  • Bepaalde groenten: knoflook (het liefst rauw), ui, pompoen, rode bieten (rijk aan selenium), broccoli, verse peulvruchten, groene kool
  • Bepaalde specerijen: kurkuma (eventueel in combinatie met zwarte peper voor een iets betere opname in het lichaam), gember, rozemarijn
  • Bepaalde vruchten: avocado, zwarte bessen (zowel de vrucht als de pitjes)

En wat is er ‘minder goed’ voor de gewrichten?

Hoewel we Omega 6-vetzuren in ons lichaam nodig hebben om te kunnen functioneren, krijgen we er zeer gemakkelijk te veel van binnen. Een veel voorkomend Omega 6-vetzuur is arachidonzuur. Deze kunt u beter zoveel mogelijk in uw voeding vermijden. Ook zijn er mensen die heel duidelijk merken dat zuivelproducten of bijvoorbeeld varkensvlees direct invloed hebben op de gewrichten.

Enkele voorbeelden van voedingsstoffen die (te) rijk zijn aan Omega 6-vetzuren, en daardoor beter beperkt genuttigd kunnen worden, zijn:

  • Bepaalde soorten olie/vet om in te koken/bakken: Zonnebloemolie en margarine
    Deze zijn te vervangen door olijfolie, kokosolie of roomboter.

      • –> Bij olijfolie is belangrijk dat het niet te sterk verhit wordt, omdat er dan schadelijke stoffen ontstaan. Als er een walm af komt, is het te heet.
      • –> Kokosolie kan zeer goed verhit worden en is dan niet schadelijk.
      • –> Roomboter: hoewel men vaak denkt dat dit ‘te vet’ is, behoort roomboter toch tot de gezondere alternatieven.
  • Noten en zaden
      • –> Deze kunnen in maaltijden goed vervangen worden door pijnboompitten.
  • Soja (o.a. vlees- en zuivelvervangers)
  • Granen
      • –> De laatste tijd gaan steeds meer mensen brood van hun dieet schrappen. Hoewel dit erg ingrijpend is voor onze Hollandse gewoonten, is dat met betrekking tot de beperking van Omega 6-vetzuren zo gek nog niet. Ook is dit een gunstige keuze vanwege de grote hoeveelheid suikers in granen en in sommige gevallen ook bij een lichte allergie voor gluten.

Kan ik nu niet meer eten wat ik lekker vind?

Bij ieder voedingsadvies geldt dat u uiteindelijk zelf bepaalt in hoeverre u erin meegaat. Als het volgen van een bepaald voedingspatroon voor u een zware last is, dan is het wellicht wijs om de richtlijnen met een korreltje zout te nemen. U zou dan bijvoorbeeld kunnen focussen op de andere adviezen voor de leefstijl die goed zijn voor de gewrichten: veel en regelmatig bewegen, zinvolle oefeningen doen en eventueel overgewicht bestrijden.

Houd ook in gedachten dat alle kleine beetjes helpen. Dat werkt voor sommigen meer motiverend dan in één keer vanalles anders te moeten doen.

De meeste voedingsadviezen in dit bericht zijn ontleend aan het boek ‘Gezond door voeding – orthomoleculaire recepten’ van Birgit de Heij.

Andere artikelen met relevante gezondheidstips:

Blijf bewegen, wanneer u kunt, zoveel u kunt!

Het zal u niet ontgaan zijn dat we via onze website en ook via social media blijven aandringen op voldoende beweging. Het is prachtig dat er producten zijn, zoals Synofit, die u helpen om uw gewrichten en spieren gezond te houden.
Lees verder

Botten en/of gewrichten – hoe zit het in elkaar?

Sinds onze lancering van Synofit Bone Complex, een product voor de botten, blijkt er soms onduidelijkheid te zijn over de rol van onze verschillende producten in de afzonderlijke lichaamsprocessen. Wij leggen het hieronder uit.
Lees verder

Direct contact

Evelien DienderEvelien Diender
E-Mail | Telefoon
Ik help u graag

Klantenbeoordelingen

Reviews Synofit

Synofit scoorde gemiddeld een 9,3 uit 10 met 6.140 reviews.

Voordelen Synofit.nl

  • Kopen bij de bron
  • Vandaag voor 21.00 uur besteld, vandaag verzonden
  • Gratis verzending binnen NL vanaf € 25
  • Kies zelf de leverdatum en verzendwijze
  • Antwoord op al uw vragen via e-mail, telefoon of chat
  • Professionele controle bij medicijngebruik

Synofit is bekend van:

Synofit is bekend van

Video: ontstaan Synofit

Video ontstaan Synofit

Gebruikt u medicijnen?

Laat dan door een apotheker controleren of u de producten van Synofit daarbij mag gebruiken. Meer informatie >>>

Gratis Synofit brochure

Gratis Synofit brochure

Certificering

Certificering

De productielocatie van de producten van Synofit is FSSC22000 gecertificeerd.

Verklaring verwijzingen

Synofit Premium en Synofit Basic bevatten Bio-Curcumine en Zwarte bes-blad
Synofit Premium en Synofit Basic bevatten Vitamine C
Synofit CurcuPlus bevat Bio-Curcumine
Synofit Bone Complex bevat Calcium, Magnesium, Vitamine K2, Vitamine D3, Zink en Mangaan