Omega 3-vetzuren

Wat zijn Omega-3 vetzuren en waar is het goed voor?

Omega 3-vetzuren zijn een bepaalde categorie van meervoudig onverzadigde vetzuren. Eén daarvan is een zogenaamd essentieel vetzuur, wat betekent dat het lichaam het niet zelf aan kan maken: ALA (alfa-linoleenzuur). De bekendste Omega-3 vetzuren zijn EPA (eicosapentaeenzuur) en DHA (docosahexaeenzuur). Deze kan het lichaam wél zelf aanmaken, bijvoorbeeld door ALA om te zetten. Dit gaat echter niet zo gemakkelijk.
Omega-3 vetzuren zijn goed voor de ontwikkeling van het brein en de ogen bij ongeboren kinderen. Bij volwassenen helpen Omega-3 vetzuren om de cholesterolconcentratie in de bloedvaten goed te houden en om de normale werking van het hart in stand te houden.

Makreel zit boordevol Omega 3-vetzuren

Bronnen van Omega-3 vetzuren

omega 3 synofitHet is (als het om de gezondheid gaat) ook belangrijk om op te letten hoeveel Omega-6 vetzuren de voeding bevat. Een verhouding van 3:1 tot 5:1 van Omega-6:Omega-3 zou optimaal zijn. In de gewone Westerse voeding ligt deze verhouding tussen de 10:1 en 30:1. Een aanvulling met Omega-3 rijke voeding is dus zeer verstandig. Maar waar zit het in?
U heeft vast wel eens gehoord dat allerlei vissoorten rijk zijn aan Omega-3 vetzuren. Vette vis, zoals haring, makreel en zalm, wordt in menig voedingsadvies aanbevolen. Deze vissen maken de Omega-3 vetzuren niet zelf aan. Ze krijgen ze binnen via het voedsel dat ze consumeren (voornamelijk algen). Gekweekte vis bevat dan ook vaak minder Omega-3 vetzuren dan de in het wild gevangen vis.
Ook plantaardig voedsel kan Omega-3 vetzuren bevatten. Bepaalde micro-algen bevatten veel DHA, en bijvoorbeeld kelp bevat veel EPA. Van de verschillende oliesoorten bevat olijfolie de gunstigste verhouding Omega-3 vetzuren ten opzichte van Omega-6 vetzuren. Via het internet kunt u zelf op zoek gaan naar andere voedingsbronnen van Omega-3 vetzuren.
Supplementen met visolie kunnen ook de behoefte aan EPA en DHA aanvullen. Let er dan wel op dat het een supplement van goede kwaliteit betreft!

Omega-3 in de Groenlipmossel

De Groenlipmossel is in veel opzichten een bijzonder weekdier. Eén van de bijzonderheden is dat de Groenlipmossel veel verschillende Omega-3 vetzuren bevat. Niet alleen EPA en DHA, zoals in visolie, maar ook ALA, ETE (eicosatrieenzuur), SDA (stearidonzuur), DTA (docosatetraeenzuur) en het in de natuur zeldzame ETA (eicosatetraeenzuur). Meer weten over de samenstelling van de Groenlipmossel? Lees dan eens de blog over de ingrediënten in de Groenlipmossel >>>

Bestel Synofit met Omega 3-vetzuren

Vis moet!

Vis hoort dus thuis in een gezond én uitgebalanceerd voedingspatroon. Niets voor niets staat vis in de Schijf van Vijf op gelijke hoogte met fruit en groente. Omdat niet iedereen één of twee keer per week haring, makreel of zalm eet, kunnen er tekorten in de voeding aan deze essentiële vetzuren voorkomen. Daarom is het verstandig om dagelijks een visolie-supplement te nemen met een uitgebalanceerde combinatie EPA en DHA. Dan hebt u als het ware elke dag vis op het menu staan. Overigens kunnen vissen – net als mensen – zelf geen Omega 3-vetzuren aanmaken. Deze halen ze uit hun belangrijkste voedingsbron: algen. EPA en DHA komen in mindere mate voor in witte vis, zoals tong, kabeljauw en wijting.

DHA goed voor de hersenfunctie

Een goede toevoer van Omega 3-vetzuren naar uw lichaam helpt om vitaal te blijven. Een dagelijkse inname van 250 mg EPA en DHA draagt bij aan een normale werking van het hart. Daarnaast helpt DHA om het gezichtsvermogen normaal te houden en draagt dit gunstige vetzuur bij aan de instandhouding van de normale hersenfunctie. DHA is immers een belangrijke bouwsteen van de hersenen. DHA speelt ook een rol in het functioneren van het netvlies. Dit vetzuur helpt dus om het gezichtsvermogen normaal te houden.

Hoeveel Omega-3 vetzuren heeft u dagelijks nodig?

De Gezondheidsraad adviseert volwassen 200 mg Omega 3-vetzuren per dag. In de praktijk voorzien één tot twee vette vismaaltijden per week uw lichaam van voldoende EPA en DHA. Overigens is het een misverstand dat deze vitale vetzuren alleen in vette vis zitten. In veel groente en fruit komt de plantaardige variant van Omega 3 voor: ALA (alfa-linoleenzuur). Belangrijke bronnen van dit plantaardige Omega 3-vetzuur zijn: papaja, groene bladgroenten, peulvruchten, noten, zaden, walnootolie, olijfolie en sesamolie.

30 SynoCare Cardio Capsules

Bestel SynoCare Cardio met Omega 3-vetzuren

Klantenbeoordelingen

Reviews Synofit

Synofit scoorde gemiddeld een 8,96 uit 10 met 3.501 reviews.

Voordelen Synofit.nl

  • Kopen bij de bron
  • Officiële Synofit shop
  • Vandaag voor 21.00 uur besteld, vandaag verzonden
  • Gratis verzending binnen NL vanaf € 25
  • Top service & garantie
  • Antwoord op al uw vragen over Synofit via e-mail of telefoon
  • Kies zelf de leverdatum en verzendwijze

Video: ontstaan Synofit

Video ontstaan Synofit

Veelgestelde vragen

Wij krijgen regelmatig dezelfde vragen van onze klanten. Lees ze hier en vind antwoorden!

Gratis Synofit brochure

Gratis Synofit brochure

Betaalwijzen

Verzendwijze

Nieuw: kies voor PakjeGemak en haal uw pakket op bij een postkantoor in de buurt.

Verzendkosten

* Bij bestellingen tot € 25 betaalt u € 5,50 mee aan de verzendkosten. Bij bestellingen vanaf € 25 is de verzending voor u kostenloos, mits de levering plaatsvindt in Nederland. Verzendkosten naar het buitenland worden doorberekend aan de klant. Voor brochures hoeft u nooit verzendkosten te betalen.

Certificering

Certificering

De productielocatie van de producten van Synofit is FSSC22000 gecertificeerd.

Verklaring verwijzingen

Synofit Premium bevat Curcumine en Zwarte bes-blad
Synofit Premium, Synofit Basic en SynoCare Cardio bevatten Vitamine C
Synofit Bone Complex bevat Calcium, Magnesium, Vitamine K2, Vitamine D3, Zink en Mangaan
SynoCare Cardio bevat de Omega-3 vetzuren EPA en DHA
SynoCare Cardio bevat per dagdosering 10 mg Monacoline K uit Rode gist rijst