Omega 3-vetzuren

Wat zijn Omega 3-vetzuren en waar is het goed voor?

Omega 3-vetzuren zijn een bepaalde categorie van meervoudig onverzadigde vetzuren. Eén daarvan is een zogenaamd essentieel vetzuur, wat betekent dat het lichaam het niet zelf aan kan maken: ALA (alfa-linoleenzuur). De bekendste Omega 3-vetzuren zijn EPA (eicosapentaeenzuur) en DHA (docosahexaeenzuur). Deze kan het lichaam wél zelf aanmaken, bijvoorbeeld door ALA om te zetten. Dit gaat echter niet zo gemakkelijk.

Makreel Omega 3-vetzuren

Makreel zit boordevol Omega 3-vetzuren

Omega 3-vetzuren zijn goed voor de ontwikkeling van het brein en de ogen bij ongeboren kinderen. Bij volwassenen helpen Omega 3-vetzuren om de normale werking van het hart in stand te houden.

Bronnen van Omega 3-vetzuren

Het is (als het om de gezondheid gaat) ook belangrijk om op te letten hoeveel Omega 6-vetzuren de voeding bevat. Een verhouding van 3:1 tot 5:1 van Omega 6:Omega 3 zou optimaal zijn. In de gewone Westerse voeding ligt deze verhouding tussen de 10:1 en 30:1. Een aanvulling met Omega 3 rijke voeding is dus zeer verstandig. Maar waar zit het in?

U heeft vast wel eens gehoord dat allerlei vissoorten rijk zijn aan Omega 3-vetzuren. Vette vis, zoals haring, makreel en zalm, wordt in menig voedingsadvies aanbevolen. Deze vissen maken de Omega 3-vetzuren niet zelf aan. Ze krijgen ze binnen via het voedsel dat ze consumeren (voornamelijk algen). Gekweekte vis bevat dan ook vaak minder Omega 3-vetzuren dan de in het wild gevangen vis. Ook plantaardig voedsel kan Omega 3-vetzuren bevatten. Bepaalde micro-algen bevatten veel DHA, en bijvoorbeeld kelp (een zeewier) bevat veel EPA. Van de verschillende oliesoorten bevat olijfolie de gunstigste verhouding Omega 3-vetzuren ten opzichte van Omega 6-vetzuren.

Bronnen van Omega 3-vetzuren

Bronnen van Omega 3-vetzuren

Via het internet kunt u zelf op zoek gaan naar andere voedingsbronnen van Omega 3-vetzuren.
Supplementen met visolie kunnen ook de behoefte aan EPA en DHA aanvullen. Let er dan wel op dat het een supplement van goede kwaliteit betreft!

Vis moet!

Vis hoort dus thuis in een gezond én uitgebalanceerd voedingspatroon. Niets voor niets staat vis in de Schijf van Vijf op gelijke hoogte met fruit en groente. Omdat niet iedereen één of twee keer per week haring, makreel of zalm eet, kunnen er tekorten in de voeding aan deze essentiële vetzuren voorkomen. Daarom is het verstandig om dagelijks een visolie-supplement te nemen met een uitgebalanceerde combinatie EPA en DHA. Dan hebt u als het ware elke dag vis op het menu staan.

EPA en DHA goed voor het hart

Een goede toevoer van Omega 3-vetzuren naar uw lichaam helpt om vitaal te blijven. Een dagelijkse inname van 250 mg EPA en DHA heeft een gunstige invloed op het hart en draagt bij aan een normale werking van het hart. SynoCare Cardio bevat per capsule 150 mg EPA en 100 mg DHA. Dit is dus een goede mix voor het hart.

SynoCare Cardio capsules

30 SynoCare Cardio Capsules

Bestel SynoCare Cardio met Omega 3-vetzuren

SynoCare Cardio Capsules bevatten verder Rode gist rijst, Co-enzym Q10, Lycopeen, Berberine, Vitamine C en Vitamine D3. Bezoek voor meer informatie over deze gepatenteerde formule de uitgebreide informatiepagina over SynoCare Cardio >>>