Gepubliceerd op 29 September, 2020
imageimageimageimagesocial media links

Uniek: interview met de directie van Synofit

helping text from link assets

Synofit bestaat 10 jaar en als vanzelf blikken we achterom. Hoe kijken jullie terug op deze 10 jaren?

René: Met veel trots. Vanuit het niets hebben we de Groenlipmossel in Nederland op de kaart gezet. Door de bijzondere werking van onze unieke vloeibare gewrichtsformule hebben we heel veel mensen gelukkig gemaakt en zijn we uitgegroeid tot de absolute no. 1 voor gewrichten in Nederland.  Camiel: Net als René: met trots, maar ook vooral met een glimlach. Een aantal mensen geloofde nooit dat we Synofit zover konden brengen, maar kwaliteit verloochent zich niet. Klanten hebben altijd gelijk en Synofit heeft door die uitmuntende kwaliteit onmiskenbaar zijn leidende plek in het gewrichtenlandschap veroverd. En dat al 10 jaar lang.

Camiel, jij bent de oprichter van Synofit. We weten hoe dat ongeveer gegaan is.

(Meer informatie over het ontstaan >>>)

Wat waren jouw verwachtingen 10 jaar geleden toen je Synofit als nieuw merk lanceerde?

Camiel: Ik was natuurlijk heel tevreden, maar ik had toen nog geen idee hoeveel mensen hier ook op zaten te wachten in Nederland. Ik wist wel dat ik iets bijzonders had gevonden en ergens hoopte ik dat ik hier veel mensen mee kon helpen. Nou, dat is gelukt kun je zeggen, maar dat het zó’n vlucht zou nemen, daar kon ik alleen maar van dromen…

Hoe zag het assortiment er toen uit?

René: We zijn begonnen met maar één product, Synofit Vloeibaar 400 ml. Camiel: Later volgden de eerste droogcapsules, die uiteindelijk plaatsmaakten voor de capsules met vloeistof.

Camiel Hofstee: Na 35 jaar ondernemen is Synofit het mooiste bedrijf en product om te doen. Zoals ik dat zelf 10 jaar geleden als eerste ook meemaakte, is die geweldige tevredenheid van Synofit bij gebruikers het mooiste wat er is. Elke dag is dat weer een cadeautje!

Hoe zag het allereerste Synofit-product eruit?

Camiel: Het allereerste product zat ook in een witte fles, maar was niet bepaald lekker. Het was ook bedoeld voor paarden, vandaar de allereerste kreet op de folder: “Er is een paardenmiddel…”. Ik verbond de eerste 3 letters van “synovia” (latijn voor gewrichtssmeer) aan “fit”, en zo had ik de naam Synofit bedacht. Eén flacon met 400 ml kostte toen trouwens € 149,95. Gelukkig hebben we door de jaren heen de productiehoeveelheden kunnen opschalen, zodat het product betaalbaarder is geworden. 

Synofit is een kwaliteitsmerk met relatief hoge verkoopprijzen. Toch is de populariteit in korte tijd zo hard gestegen, dat is bijzonder. Hoe verklaren jullie dat, wat maakt Synofit nu echt uniek?

Knowledge Advice Image right side

De productlijn is nu heel uitgebreid. Er is voor iedereen wel wat wils! Hoe is de ontwikkeling van het assortiment door de jaren heen geweest?

Camiel: Toen de vloeistof en de capsules een groot succes bleken te zijn, volgde vrij snel de Gel die uitwendig werkt op het lichaam. Onze fabrikant wilde alleen maar absolute topproducten maken, en daar konden we ons helemaal in vinden. Wij hadden als voorwaarde dat het altijd Liquid Capsules moesten zijn voor de betere en snellere opname, en we houden van unieke ingrediënten en combinaties. Vandaar dat het wel even duurde voordat de goed uitgebalanceerde producten voor hart en bloedvaten en voor botten erbij kwamen. Nu zijn ze, samen met de Skin Repair Cream, niet meer weg te denken uit ons assortiment.

Hoe krijgen jullie het voor elkaar om steeds zulke kwalitatieve producten ‘uit de hoge hoed’ te toveren?

René: We zijn sterk in het opsporen van de behoeften die leven binnen onze doelgroep en in het ontwikkelen van unieke oplossingen daarvoor, die nog niet op de markt bestaan. En dat altijd in een vloeibare formule; dáár zit onze kracht. Het feit dat onze productie- en researchafdeling in Nederland zit, maakt ons heel flexibel en daadkrachtig.

Hoe kwamen jullie op het idee om Synopet en Synocare te lanceren?

Camiel: Synocare is ontstaan doordat er producten bij kwamen die niet echt iets te maken hadden met het bewegingsapparaat – waar Synofit voor staat. De Synocare Skin Repair Cream en Synocare Cardio Plus zijn beiden topproducten, voor respectievelijk huidbeschadigingen en voor hart en bloedvaten. Synopet is eigenlijk het veterinaire product waar het allemaal mee begonnen is voor Synofit. Synopet omvat de dierenproducten voor honden en katten en een mooie lijn voor paarden. Het was er eigenlijk al, maar heette toen nog geen Synopet. Toen de fabrikant vroeg of wij dat ook wilden gaan doen is de naam Synopet ontstaan. Zo zijn alle producten uiteindelijk één grote familie.

helping text from link assets

Welke grappige anekdote is jullie het meest bijgebleven?

Camiel: Een mooi verhaal is dat van Erica Terpstra, ze is echt een fan van ons product. Zij vertelde al haar hele leven een schaaldierenallergie te hebben. Ze was er heel vroeger erg ziek van geweest. Maar toen ik haar 3 Synofit Premium Plus testcapsules stuurde, kon ze ons product met Groenlipmossel prima verdragen. Bij navraag bij haar huisarts bleek ze dus helemaal geen allergie te hebben, waar ze haar hele leven dus zo bang voor was. Wel een bizarre openbaring dus, en fijn voor haar. René: Eén van de mooiste verhalen is wel dat we een brief kregen van een gebruiker van 97 jaar. In zijn bijzondere handschrift schreef hij over zijn belevenissen en wat hem bezighield. En dat hij zo ongelooflijk blij was dat hij in aanraking was gekomen met Synofit. Zelfs op deze hoge leeftijd kon Synofit nog wat aan zijn leven toevoegen.

Gebruiken jullie zelf ook producten van Synofit?

Camiel: Ik gebruik elke dag de Curcu Plus, de Cardio Plus en Calcium Plus. René: Jazeker! Ik gebruik Premium PlusCurcu Plus en de Synocare Cardio Plus. Ik kan echt niet zonder.

Misschien geen leuke vraag, maar waren er ook dieptepunten?

Camiel: Het constante, zonder gêne, gekopieer van ons product door andere producenten heeft ons in het begin wel eens boos gemaakt. En dan durfden ze ook nog te zeggen dat het net zo goed is! Dat is gewoon niet zo, zo bleek ook wel na verschillende tests. Toen konden we dit ook makkelijker loslaten. René: Echte dieptepunten herinner ik me zo niet. Maar soms vallen dingen wel tegen, of dan duurt het heel erg lang voordat je iets opgebouwd hebt. Zo is het uitrollen van Synofit in het buitenland best een grote uitdaging, waar het soms gaat met vallen en opstaan. Maarja, dat hoort bij het ondernemen.

Wat vind je het leukst om te doen voor Synofit?

Camiel: Het bedenken van nieuwe producten, en vooral het op zoek gaan naar nieuwe mogelijkheden voor ons merk in het buitenland. René: We hebben een geweldig team van hele goede mensen die voor Synofit werken. Het aansturen van dit team, en zien wat voor een goede ideeën ze hebben, is voor mij nu het leukst om te doen. Naast het creëren van internationaal succes.

Wat is je favoriete ingrediënt dat door Synofit wordt gebruikt?

In koor: De Groenlipmossel natuurlijk! René: Onze bijzondere GLMax® Groenlipmossel is absoluut uniek.

De producten van Synofit worden geproduceerd in Nederland. Het is ook een echt Nederlands bedrijf. Hoe wordt Synofit in het buitenland gewaardeerd, groeit het daar ook?

René: Synofit groeit zeker, maar de weg is langer in het buitenland. Dat komt omdat wij allemaal in Nederland zitten, en voordat je in een ander land een team of partner hebt gevonden die Synofit op dezelfde manier weet groot te maken… dat kost heel veel tijd.

Het jaar 2020 was voor velen een lastige periode. Hoe was dat voor Synofit?

Camiel: Het was afwachten hoe het in de winkels zou gaan. Toen er maar 3 mensen per winkel binnen mochten zijn, zagen we de omzet wel teruglopen. Online bleef het wel erg goed gaan. Momenteel gaat het weer goed, maar nu de tweede golf zich aandient, zijn veel dingen weer onzeker. Niemand weet hoe dat zal gaan, dus wij ook niet.

En nu gaan we vooruit kijken. Hoe zien jullie de toekomst van Synofit? Zijn er plannen die we al mogen weten?

Camiel: We zijn een hele mooie samenwerking met Prins Petfoods in Veenendaal aangegaan. Zij zullen ons veterinaire product wereldwijd meenemen. Daar verwachten we veel van. René: Met onze nieuwe verfrissende verpakkingslijn, producten die de top zijn binnen ieder segment, is Synofit helemaal klaar voor de komende 10 jaar. We denken dat er nog heel veel groeikansen zijn, zowel in Nederland als daarbuiten!

helping text from link assets

Gepubliceerd op 29 September, 2020
imageimageimageimagesocial media links
Verder lezen