Nieuws van Synofit

Hoe bereid ik me voor op de herfst?

Handige tips om fit & ontspannen de herfst in te gaan

De herfst lijkt nog ver weg, met de tropische start van september. Maar het herfstseizoen is onderweg, met de bijbehorende uitdagingen. Nog even en we zitten allemaal weer meer binnen, krijgen te maken met regen en wind en nu iedereen weer terug is op school of de werkplek, komen bacteriën en virussen komen ook vaker voor.
Gelukkig heeft het najaar ook veel mooie dagen, kun je de mooiste najaarswandelingen maken en is het een seizoen bomvol gezonde groenten en fruit. Allemaal ingrediënten om fit en gezond te blijven tijdens de donkere maanden! Hoe? Dat leest u in deze blog!

Gezond de herfst ingaan is belangrijk om het immuunsysteem te versterken en uzelf te wapenen tegen bacteriën en virussen die vaak in dit seizoen voorkomen. Hier zijn enkele tips om gezond de herfst in te gaan:

Eet seizoensgebonden voedsel

Geniet van de overvloed aan herfstgroenten en -fruit, zoals pompoen, zoete aardappelen, appels en kool. Deze voedingsmiddelen zijn vaak rijk aan vitaminen en antioxidanten die uw immuunsysteem kunnen versterken.

Maak bijvoorbeeld eens zelf verse pompoensoep en voeg kurkuma toe voor een extra gezond effect. Een handig recept vindt u hier. De buitenkant van de pompoen kunt u gebruiken om met de (klein)kinderen te spelen.

 

recept met mosselen
recept met mosselen

Blijf gehydrateerd

Hoewel het misschien niet zo warm is als in de zomer, blijft het nog steeds belangrijk om voldoende water te drinken. Goed voor het algemene welzijn, het kan helpen om alert te blijven, hoofdpijn te voorkomen en uw energieniveau op peil te houden. Daarnaast neemt in de herfst de luchtvochtigheid vaak af. Dit kan leiden tot een verhoogde verdamping van vocht uit de huid en via de ademhaling, wat weer kan leiden tot uitdroging.

Bovendien helpt het bij de afvoer van afvalstoffen en zorgt water ervoor dat het lichaam goed kan functioneren bij het bestrijden van ziekten.

Krijg voldoende slaap

Zorg voor een goede nachtrust, aangezien slaap essentieel is voor de gezondheid en algemeen welzijn. Het heeft ook specifieke voordelen die in de herfst van bijzonder belang kunnen zijn:

  1. Versterkt immuunsysteem: Slapen is een cruciaal onderdeel van een gezond immuunsysteem. Tijdens de slaap herstelt het lichaam zichzelf en worden immuuncellen geactiveerd om ziekten te bestrijden.
  2. Energieniveau: Goede slaap zorgt voor een herstel van uw energiepeil. In de herfst kunnen de kortere dagen en het gebrek aan zonlicht soms leiden tot vermoeidheid en een gebrek aan energie, dus een goede nachtrust kan helpen om de vitaliteit te behouden.
  3. Humeur en mentale gezondheid: Slaaptekort kan leiden tot stemmingswisselingen en prikkelbaarheid. In de herfst kunnen sommige mensen last hebben van seizoensgebonden affectieve stoornis (SAD), een vorm van depressie die verband houdt met de veranderingen in het daglicht. Voldoende slaap kan helpen om de geestelijke gezondheid te ondersteunen.
recept met mosselen
recept met mosselen

Handhygiëne

U kent het waarschijnlijk nog uit de coronatijd: blijf de handen regelmatig wassen om de verspreiding van ziektekiemen te voorkomen, vooral als u in contact komt met oppervlakken die mogelijk besmet zijn.

Zo wast u uw handen grondig?

  • Maak uw handen nat met schoon, stromend water.
  • Gebruik vloeibare zeep (bij voorkeur antibacterieel) en schuim uw handen goed in.
  • Wrijf uw handen gedurende minstens 20 seconden over elkaar, inclusief de rug van uw handen, tussen uw vingers en onder uw nagels.
  • Spoel uw handen grondig af met stromend water.
  • Droog uw handen af met een schone of papieren handdoek.

Lichaamsbeweging

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: blijf actief, zelfs als het kouder wordt, regent of als u liever op de bank zou willen blijven met een boek of uw laptop. Overweeg binnen te sporten als u niet van koud weer houdt en kies voor activiteiten die u leuk vindt om te doen. Het is altijd makkelijker om een routine te vinden in iets wat u met plezier doet.

Beweging is van groot belang om verschillende redenen. Het heeft tal van positieve effecten op zowel de fysieke als de mentale gezondheid, en het kan de algehele kwaliteit van leven verbeteren. Dagelijkse lichaamsbeweging kan uw immuunsysteem versterken en stress verminderen.

recept met mosselen
recept met mosselen

Ondersteuning door Synofit

Synofit Groenlipmossel Plus kan een waardevolle ondersteuning bieden voor uw gewrichten1 tijdens activiteiten. De combinatie van Groenlipmossel, Curcumine en Zwarte bes-blad is in korte tijd erg populair geworden in ons land. Curcumine staat erom bekend de gewrichten1 te ondersteunen. In 2023 hebben we Natief Collageen Type II aan onze formule toegevoegd voor een nog fijnere ervaring.

Door dagelijks Synofit Groenlipmossel Plus in te nemen, geef u uw gewrichten de benodigde voedingsstoffen om gezond en sterk te blijven, zodat u optimaal kunt genieten van al uw activiteiten.

1Evaluatie gezondheidsclaim is lopende