Nieuws van Synofit

Waarom is bewegen zo gezond?

Dat is een goede vraag. Het antwoord is: vooral vanwege de positieve effecten op de gezondheid. Niet alleen fysieke, maar ook de mentale! Zo hebben gezonde mensen een betere concentratie, kunnen ze meer en beter leren, kampen ze minder vaak met psychische klachten en worden ze minder snel geprikkeld en boos. Bovendien hebben gezonde mensen meer plezier in het leven en zijn ze geneigd om anderen en de wereld om hen heen ook positiever te beoordelen.

“In beweging blijven”  betekent overigens zeker niet “elke dag naar de sportschool gaan”. Alle kleine beetjes helpen, en geven vaak direct een goed gevoel. Extra bonus dus: het geheugen, de concentratie en motivatie verbeteren door dagelijkse beweging!

U hoeft niet te sporten om gezond te zijn

Sport en beweging hebben allerlei voordelen voor het lichaam. Natuurlijk is sport niet hetzelfde als bewegen, maar het heeft wel veel met elkaar te maken. Sport is gezond voor het lichaam, vooral de spieren en het hart. Van lichaamsbeweging gaat het hart sterker pompen, maar dat gebeurt ook al bij matige beweging. Dat heet dan nog niet per se ‘sporten’. Door te bewegen verbrandt u calorieën en maakt het lichaam vetzuren aan die een belangrijke rol spelen in het functioneren van de hersenen. Een echte aanrader dus!

Maar hoe doe je dat, meer bewegen?

Eén van de makkelijkste en gezondste manier om te bewegen:

Lopen is de meest gebruikte vorm van bewegen en het is ook een van de gezondste manieren om je hersenen te stimuleren.

De 8 voordelen van het lopen op een rijtje:

  1. Het bevordert de bloedcirculatie
  2. Het helpt de concentratie en de geheugencapaciteit
  3. Het verbetert de motivatie en de ambitie
  4. Het verbetert de luchtwegen
  5. Het vermindert stress
  6. Het vermindert de kans op hart- en vaatziekten
  7. Het vermindert de kans op diabetes en obesitas
  8. Het vermindert de kans op depressie

Als u langer dan een uur per dag loopt, heeft dit een positief effect op het functioneren van de hersenen. Lopen bevordert ook de flexibiliteit van de benen en de billen, wat leidt tot een betere spierkracht en stabiliteit. Het zorgt voor een betere bloedcirculatie, wat betekent dat het lichaam optimaal kan functioneren.
En, bijkomend voordeel: lopen kan makkelijk in uw dagelijkse bezigheden worden ingepland.

Al gemotiveerd voor extra stappen?

Lees nu onze 10 tips om wandelen (nog) leuker te maken