Unieke kwaliteit

Algenolie (Omega 3)

Bij algen denkt u vast aan de groenige laag die soms op vijvers en meren te zien is. Maar wist u dat dit plantje uit de zee ook speciaal wordt gekweekt vanwege haar unieke olie? Algenolie is namelijk rijk aan Omega 3-vetzuren. En die zijn érg gewild als voedingssupplement. Dat is de reden dat we er trots op zijn Algenolie te gebruiken in onze unieke Synofit Curcu Plus Capsules.

Waarom Algenolie?

Visolie bevat óók Omega 3-vetzuren, dat is algemeen bekend. Voor mensen die geen vis en zeevruchten eten, of heftig reageren op visolie, is Omega 3-olie uit algen een geweldig alternatief. Ook vegetariërs en veganisten kiezen graag voor Algenolie.
De vetzuren in Visolie zijn trouwens afkomstig van… de algen die de vissen gegeten hebben! Algen worden dus beschouwd als een primaire bron van Omega 3-vetzuren. Alle vissen, of ze nu wild of gekweekt zijn, halen hun Omega 3-gehalte uit het eten van algen en vormen daardoor een secundaire bron.
Bijkomende voordelen van Algenolie ten opzichte van Visolie zijn: de mindere mate van vervuiling met zware metalen, het is mogelijk beter voor het milieu én het heeft een neutrale geur.

Wat zijn algen?

Er zijn meer dan 40.000 soorten algen, variërend van eencellige organismen die je met het blote oog niet kunt onderscheiden (de zogenoemde microalgen) tot bijvoorbeeld zeewier, kelp en korstmossen. Alle algensoorten hebben iets gemeen: ze halen hun energie uit zonlicht (ultraviolet) en ze produceren zuurstof onder invloed daarvan.

Algen en Omega 3-vetzuren

Bepaalde soorten microalgen zijn bijzonder rijk aan de twee bekendste Omega 3-vetzuren: eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA). Daarom worden deze algen speciaal gekweekt voor hun olie. Studies tonen aan dat het relatieve percentage Omega 3-vetzuren in microalgen vergelijkbaar is met dat van verschillende vissen! (Bron: Adarme-Vega et al., 2012)

Net zoals de vetzuursamenstelling van vissen afhangt van hun dieet en hun vetvoorraden, fluctueert het vet in algen afhankelijk van de soort, van de groeifase, van het seizoen en van omgevingsfactoren. Toch zijn wetenschappers in staat om bepaalde microalgen met een hoger gehalte aan Omega 3-vetzuren te selecteren en te kweken. Omdat algen erg snel groeien en niet bijdragen aan overbevissing, zijn supplementen op basis van Algenolie mogelijk duurzamer dan Visoliesupplementen. Omdat de algen onder gecontroleerde omstandigheden worden gekweekt en schoongemaakt, is Algenolie ook vrij van gifstoffen die wél in vis en Visolie kunnen voorkomen.

De hoeveelheid Omega 3-vetzuren in gekweekte algen kan verder worden verhoogd door manipulatie van hun blootstelling aan UV-licht, zuurstof, glucose, zout en van de temperatuur of pH. (Bron: Adarme-Vega et al., 2012)

Toepassingen van Algenolie

Algenolie wordt op verschillende manieren toegepast. Zo wordt er bijvoorbeeld wel diervoeder mee verrijkt. Als u eieren, kippen of gekweekte zalm eet die zijn ‘verrijkt met Omega 3-vetzuren’ dan is het zeer waarschijnlijk dat deze vetzuren oorspronkelijk uit Algenolie komen. Ook voor (baby)voeding wordt Algenolie als bron van Omega 3-vetzuren toegepast. Tenslotte zijn er ook plantaardige vitaminepreparaten en speciale Omega 3-supplementen die Algenolie bevatten.

Wat zijn Omega 3-vetzuren?

Omega 3-vetzuren zijn een familie van meervoudig onverzadigde vetten (PUFA’s) die voorkomen in planten, vissen en zeevruchten. Het zijn essentiële vetten die het menselijk lichaam niet zelf kan maken, dus we moeten ze uit onze voeding halen.

Er bestaan verschillende Omega 3-vetzuren, maar het meeste onderzoek richt zich op EPA, DHA en ALA (alfa-linoleenzuur). ALA is een bekend moedervetzuur omdat het lichaam uit deze verbinding zelf EPA en DHA kan maken. Dit proces is echter niet zo efficiënt, dus u kunt ze het beste alle drie in uw dieet opnemen.

De beste bronnen van Omega 3-vetzuren

ALA wordt voornamelijk aangetroffen in vet plantaardig voedsel. De beste voedselbronnen van ALA zijn onder meer microalgen, lijnzaad(olie), chiazaad, walnoten en koolzaad- en sojaolie. Behalve voor het maken van EPA en DHA heeft ALA voor het menselijk lichaam geen functie.

Zowel EPA als DHA komen ook voor in vis en zeevruchten. Vissen kunnen niet zelf EPA en DHA produceren, maar krijgen deze vetzuren binnen door het eten van microalgen. Haring, zalm, ansjovis, sardines en andere vette vissen zijn de rijkste voedselbronnen voor EPA en DHA. De Groenlipmossel is een inmiddels beroemde bron van EPA en DHA, maar ook andere, meer zeldzame Omega 3-vetzuren zijn in de Groenlipmossel aanwezig. (Bron: Treschow et al., 2007)

Algenolie in Synofit Curcu Plus

Onze Curcu Plus Capsules met Bio-CM100® Bio-Curcumine en AstaReal® Astaxanthine bevatten Algenolie van de microalg Schizochytrium.
Elke capsule bevat 200 mg Algenolie, waarvan 60 mg DHA en 30 mg EPA. De Gezondheidsraad adviseert volwassenen om gemiddeld per dag 200 mg Omega 3-vetzuren te gebruiken. Deze aanbeveling wordt gehaald door elke week 1 portie vette vis te eten, zoals haring of zalm.

Wanneer u met uw gebruikelijke dieet niet voldoende Omega 3-vetzuren binnenkrijgt, kan het goed zijn om uw voeding aan te vullen met een supplement met Omega 3-vetzuren.

Wist u dit?

Vitamine E helpt Omega 3-vetzuren te beschermen tegen oxidatie. Bij het gebruiken van producten met Visolie of Algenolie is het advies om dit te combineren met Vitamine E. In Synofit Curcu Plus Capsules is daarom per capsule 3,3 mg Vitamine E verwerkt!

Blijf genieten van bewegen met Synofit Curcu Plus

Vloeibare Bio-CM100® Bio-Curcumine
Met natuurlijke AstaReal® Astaxanthine
In plantaardige Algenolie (Omega 3)
Met Vitamine E
Geen chemische toevoegingen
1 of 2 capsules per dag

Bronnen

Adarme-Vega, T.C.; Lim, D.K.Y.; Timmins, M.; Vernen, F.; Li, Y.; Schenk, P.M. (2012) Microalgal biofactories: a promising approach towards sustainable omega-3 fatty acid production. Microbial Cell Factories 11;96.
Treschow, A.P.; Hodges, L.D.; Wright, P.F.A.; Wynne, P.M.; Kalafatis, M.; Macrides, T.A. (2007) Novel (…) omega-3 PUFAs from the New Zealand Green-lipped mussel, Perna canaliculus. Comparative Biochemistry and Physiology. Part B, Biochemistry & Molecular Biology 147;645-656.